Recenzie "Homo in fabula" de Mircea Rotaru

Autor: Mircea Rotaru

Gen: teatru

Anul apariției: 2017

Număr pagini: 128

Editura: Emia

Nu voi începe prin a spune că eu nu citesc teatru. Toate recenziile făcute acestei cărți au început așa. Deci vă gândiți că eu citesc teatru. :))

O carte deosebită. Așa aș putea descrie "Homo in fabula". O carte care cuprinde patru teme ce te vor fascina. Cred că această carte a fost scrisă pentru ca fiecare tip de cititor să găsească ceva pe placul lui în ea, chit ca îi place doar un anumit gen. Patru piese de teatru ce îți prezintă patru teme literare. O să le iau pe rând și îți voi spune în ce constau ele. Prima piesa prezintă tema iubirii. Iubirea absolută. Iubirea oarbă ce ne face să iertăm orice celui pe care îl iubim. Prima piesă de teatru clar ne învață despre cât de oarbă poate fi iubirea. Totodată ne învață că o decizie luată la nervi poate aduce cu sine consecințe grave. A doua piesă are ca temă religia. Este vorba despre un călugăr ce a ajuns în fața judecăți supreme. Totodată această piesă ne prezintă și faptul că dacă știm să ne ascultăm și să spunem ceea ce simțim, dacă am iertat pe cineva, dar din orgoliu nu vrem să vorbim cu respectiva persoană, totul va merge spre binele nostru și al celor din jur. A treia piesă este pe plan polițist. O crimă ce duce la o altă crimă . Tot aici regăsim și iubirea, dar sub o altă formă a ei. Această piesă ne arată că dacă spui adevărul este posibil să scapi mai ușor decât cu o minciună. Dar și că răul făcut altora se va întoarce împotriva ta înzecit. A patra piesă (care e și preferata mea) are ca temă istoria, mai exact ne prezintă o mică parte din Lovitura de stat din timpul mareșalului Antonescu și condamnarea lui la moarte. Această piesă ne arată că oricât de multe bune intenții avem, dacă acestea nu sunt susținute de ceilalți este în zadar. Ne atrage atentia și la de cât de ușor pot fi păcăliti unii. Dar, totodată, ne și învață ca niciodată să nu ne dăm după cei care nu au coloană vertebrală, să ne respectăm opiniile și concepțiile si dacă știm că ceva e greșit să spunem. Fiecare piesă are o morală. Mi-a plăcut să descopăr asta la finalul fiecăreia. Ce mi-a mai plăcut a mai fost faptul că piesele au fost umoristice (mai puțin ultima, dar aceea a fost atât de fascinantă încât tot m-a ținut pe fir) și nu te plictisești. Te țin în priză, au un ritm alert și nici nu știi când le termini. Ce mi-ar fi plăcut mai mult ar fi fost poate mai multe indicații scenice pentru personaje. Când sunt speriați, socați, zambesc sau când gesticulează. La a doua și la a patra piesă nu le-am simțit lipsa, poate pentru că mi-am imaginat cum ar reacționa respectivele personaje mai ales ca erau și reale sau presupus reale, dar la celelalte două le-am simțit lipsa mai ales că au fost piese ficționale cu personaje ficționale.

Legat de rating inițial am zis să îi dau patru stele din cauza lipsei acelor indicații scenice, dar mi-am schimbat decizia la final. Cartea chiar merită toate cele cinci stele.

O recomand pentru că e relaxantă și chiar ai niște învățături și concluzii bune de tras din ea.

Cartea o puteți comanda de aici.