Recenzie "Hotul de carti" de Markus Zusak

Titlu original: "The book thief"

Autor: Markus Zusak

Gen: historical drama

Anul publicarii: 2005(2011-Romania)

Numar pagini: 440

Editura: RAO

Descriere:"Este anul 1939. Germania nazista. Tara isi tine rasuflarea. Moartea nu a avut niciodata mai mult de lucru, si va deveni chiar mai ocupata. Liesel Meminger si fratele ei mai mic sunt dusi de catre mama lor sa locuiasca cu o familie sociala in afara orasului München. Tatal lui Liesel a fost dus departe sub soapta unui singur cuvant nefamiliar - Kommunist -, iar Liesel vede in ochii mamei sale teama unui destin similar. Pe parcursul calatoriei, Moartea ii face o vizita baietelului si o observa pe Liesel. Va fi prima dintre multe intalniri apropiate. Langa mormantul fratelui ei, viata lui Liesel se schimba atunci cand ea ridica un singur obiect, ascuns partial in zapada. Este Manualul Groparului, lasat acolo din greseala, si este prima ei carte furata. Astfel incepe o poveste despre dragostea de carti si de cuvinte, pe masura ce Liesel invata sa citeasca cu ajutorul tatalui ei adoptiv, care canta la acordeon. In curand, va fura carti de la incendierile de carti organizate de nazisti, din biblioteca sotiei primarului, si de oriunde le mai putea gasi. Hotul de carti este o poveste despre puterea cuvintelor de a creea lumi. Cu o scriitura superb maiestrita si arzand cu intensitate, premiatul autor Marcus Zusak ne-a daruit una dintre cele mai durabile povesti ale timpurilor noastre."

Despre carti. Despre oameni. Despre viata si speranta. Despre suflet. Cu aceste 5 cuvinte am cuprins intregul continut al carti, intregul mesaj. Dar chiar si asa aceste 5 cuvinte tot nu pot cuprinde intreaga esenta a capodopere. Nu exista cuvinte indeajuns de profunde pentru a exprima sentimentele, senzatia si trairile transmise de carte. Prin urmare imi va fi extrem de greu sa scriu aceasta recenzie, dar voi incerca.

Ceea ce va pot garanta este ca inceputul in nici un caz nu va va pregati sufelteste pentru final. Desi actiunea se petrece in perioada nazista, pentru familia adoptiva a lui Liesel acest lucru nu este un impediment, ea fiind o familie nemteasca. Dupa cum si descrierea va dezvaluie dupa ce Liesel fura prima ei carte la inmormantarea propriului frate prinde gustul acestei "meserii". Faptul ca tatal ei adoptiv o invata sa citeasca este ca un pai in plus pus pe focul hotiei ce mocneste in ea. Sincera sa fiu daca as fi fost in locul ei aceleasi lucruri le-as fi furat, chit ca a as fi murit de foame. Cartile nu ii ofereau de mancare, dar ea si, bunul ei camarad, Rudy nu se opresc doar la comorile lecturii, date fiind conditiile impuse de razboi.

Desi mama ei adoptiva nu era cea mai afectiva persoana posibila, pentru Liesel era una dintre persoanele pe care le iubea cel mai mult. Totusi nimic nu putea intrece dragostea ce i-o purta tatalui ei adoptiv, stapul ei de cunostinte si siguranta, cel care a invatat-o primii pasi catre frumusetea lecturii, dar si cel aluturi de care a pastrat multe secrete.

Desi la inceput nu o sa vi se para ceva extraordinar pe parcurs situatiile se vor complica cand fiul unui decedat prieten al lui Hans (tatal ei) bate la usa sa si cere ajutor.

O frumoasa poveste de prietenie, iubire si dragoste de lectura se infiripa in sufletul lui Liesel atat fata de parinti, Rudy si colectia ei de carti, cat si fata de musafirul venit in toiul noptii. Citind aceasta carte vei afla ca speranta este ultima farama din suflet care este esentiala pe timp de razboi. Vei afla ca mai presus de orice se afla iubirea indiferent sub ce forma este afisata sau catre ce ori cine este indreptata. Nimic nu este mai presus decat propria vointa de a arata ceva si asta te motiveaza sa vrei sa te intorci in timp pentru a schimba cumva acea perioada, atat de realist descrisa de catre autor.

Markus a stiut perfect cum sa te poarte catre acele vremuri si cum sa stoarca fiecare lacrima din tine. Dragii mei si acum cand ma gandesc la aceasta carte imi vine sa plang in pumni. Daca sunteti slabi de inima nu cititi aceasta carte. Dar totusi nu va pot spune sa nu o cititi cand stiu ca va schimba perspective de gandire. Deci cititi-o dragii mei, dar pregatiti-va o duzina de cutii de servetele si de multe suspine si viitoare nopti de bantuire. O saptamana intreaga am fost bantuita de finalul cartii, motiv pentru care aparitia recenziei a intarziat, dar macar acum stiu ca va iesi ceva relativ bun din ea. Eu plang rar la carti iar cartile care imi pot starni lacrimile sunt cu adevarat demne de admirat si de pus la pastrare. Iar autorii extrem de laudati si repectati.

Pentru ca da eu citesc extrem de des ascultand muzica coincidenta a facut ca sa am in playlist-ul telefonului o melodie nemteasca ce se potrivea de minune (sau cel putin in capul meu) cu actiunea carti. Link-ul in gasiti aici.

In ceea ce va urma mai jos voi compara filmul realizat cu actiunea cartii deci:

ATENTIE SPOILERE!!!

So pentru inceput vreau sa va declar ca inceputul filmului m-a surprins placut urmand intocmai cartea. Din pacate doar inceputul.

Mai are rost sa spun ca o groaza de secvente au fost taiate si/sau schimbate? Spre exemplu (pentru cei ce au citit cartea) la partea in care nazistii vin sa verifice beciurile Max era intr-o stare destul de buna dupa raceala ce durase cateva saptamani si el singur se mutase sub scara. In schimb, in film, Max inca dormea si Hans a trebuit sa il ascunda. Alt exemplu ar fi cand Rudy a venit dupa Liesel sa o conduca la scoala. In carte el face asta dupa ce o loveste accidental cu mingea fiind trimis de mama lui, pe cand in film, lovirea mingii nu este suportata de Liesel ci de Rudy acesta fiind trimis de mama sa fara a fi specificat motivul, caci nu exista unul. La al doilea raid Liesel nu citeste de fapt din cartea ei ci isi spune povestea vietii (in film). Nu mai spun ca Frau Holtzapfel si fiul ei, Michael, nici nu sunt prezenti in film. Franz Deutscher preia locul baiatului ce este frumos batut de Liesel, fiind el cel batut. Plecarea lui Alex Steiner in razboi s-a produs inaintea lui Hans in carte fiind total invers. Hans nu a ajutat evreul batran cand acesta mergea in parada catre Dachau ci era un vanzator de la ei din sat cel ajutat, care era gasit evreu sub acte de identitate false. Scoala la care trebuia trimis Rudy nu exista. Nici manifestarile sale de furie dupa ce tatal sau fusese luat si nici macar modul in care moare nu este acelasi ca in carte el supravietuind raidului si murind in bratele lui Liesel (in film). Modul in care Rudy afla in film de Max este totalmente diferit fata de carte. Liesel, in film, nu arunca un ochi asupra cartii pe care Max o scrie pentru ea ci asupra cartii Mein Kampf. Si daca stau sa ma gandesc bine nu mai termin cu insiruirea diferentelor.

Pentru o persoana ce nu a citit cartea, filmul i se va parea extrem de bun, dar pe mine una m-a dezamagit profund. Ma asteptam ca sa fie macar la fel de bun ca inceputul. Inteleg ca nu puteau filma intreaga actiune a cartii caci asta insemna ca filmul sa se desfasoare pe o durata de vreo 4 ore, dar macar sa nu isi bata atat de tare joc de actiunea cartii.

In fine, faptul ca am plans si la finalul filmului probabil se datoreaza mai mult amintirii finalului cartii, dar finalul, ca si inceputul, a fost destul de bunicel. Cu mentiunea facuta mai sus de moartea lui Rudy si a faptului ca si scena cu cartea ei a fost modificata. Actrita a transmis bine sentimentele cat sa mi le trezeasca pe cele daruite de carte.

Pentru ca asa se intampla de obicei mi-a placut mai mult cartea decat filmul :)) dar daca mai doriti o tura de bocet puteti viziona filmul dupa ce cititi cartea.

Vreau sa mentionez ca aceasta a fost simpla mea parere privind filmul in comparatie cu cartea. Nu sunt vreun critic de film sau ceva.

Pana data viitoare lectura si vizionare placuta celor ce vor alege ambele variante ale povestii. Bye