Recenzie "Hotul de carti" de Markus Zusak

Titlu original: "The book thief"

Autor: Markus Zusak

Gen: historical drama

Anul publicarii: 2005(2011-Romania)

Numar pagini: 440

Editura: RAO

Descriere:"Este anul 1939. Germania nazista. Tara isi tine rasuflarea. Moartea nu a avut niciodata mai mult de lucru, si va deveni chiar mai ocupata. Liesel Meminger si fratele ei mai mic sunt dusi de catre mama lor sa locuiasca cu o familie sociala in afara orasului München. Tatal lui Liesel a fost dus departe sub soapta unui singur cuvant nefamiliar - Kommunist -, iar Liesel vede in ochii mamei sale teama unui destin similar. Pe parcursul calatoriei, Moartea ii face o vizita baietelului si o observa pe Liesel. Va fi prima dintre multe intalniri apropiate. Langa mormantul fratelui ei, viata lui Liesel se schimba atunci cand ea ridica un singur obiect, ascuns partial in zapada. Este Manualul Groparului, lasat acolo din greseala, si este prima ei carte furata. Astfel incepe o poveste despre dragostea de carti si de cuvinte, pe masura ce Liesel invata sa citeasca cu ajutorul tatalui ei adoptiv, care canta la acordeon. In curand, va fura carti de la incendierile de carti organizate de nazisti, din biblioteca sotiei primarului, si de oriunde le mai putea gasi. Hotul de carti este o poveste despre puterea cuvintelor de a creea lumi. Cu o scriitura superb maiestrita si arzand cu intensitate, premiatul autor Marcus Zusak ne-a daruit una dintre cele mai durabile povesti ale timpurilor noastre."

Despre cărți. Despre oameni. Despre viață și speranță. Despre suflet. Cu aceste 5 cuvinte am cuprins întregul continut al cărți, întregul mesaj. Dar chiar și așa, aceste 5 cuvinte tot nu pot cuprinde întreaga esență a capodoperei. Nu există cuvinte îndeajuns de profunde pentru a exprima sentimentele, senzația și trăirile transmise de carte. Prin urmare îmi va fi extrem de greu să scriu această recenzie, dar voi încerca.

Ceea ce vă pot garanta este că începutul în nici un caz nu vă pregătește sufletele pentru final. Deși acțiunea se petrece în perioada nazistă, pentru familia adoptivă a lui Liesel acest lucru nu este un impediment, ea fiind o familie nemțească. Cum și descrierea vă dezvăluie, după ce Liesel fură prima ei carte la înmormântarea propriului frate, prinde gustul acestei "meserii". Faptul că tatal ei adoptiv o învață să citească este ca un pai în plus pe focul hoției ce mocnește în ea. Sinceră să fiu dacă aș fi fost în locul ei aceleași lucruri le-aș fi furat, chit că aș fi murit de foame. Cartile nu îi ofereau de mâncare, dar ea și bunul ei camarad, Rudy, nu se opresc doar la comorile lecturii, date fiind condițiile impuse de război.

Deși mama ei adoptivă nu era cea mai afectivă persoană posibilă, pentru Liesel era una dintre persoanele pe care le iubea cel mai mult. Totuși, nimic nu putea întrece dragostea ce i-o purta tatălui ei adoptiv, stâpul ei de cunoștinte și siguranță, cel care a învățat-o primii pași către frumusețea lecturii, dar și cel alături de care a păstrat multe secrete.

Deși la început nu o să vi se pară ceva extraordinar pe parcurs totul o să se umple de intrigă mai ales când fiul unui decedat prieten de-al lui Hans (tatăl ei) bate la ușa sa și cere ajutor.

O frumoasă poveste de prietenie, iubire și dragoste de lectura se infiripă în sufletul lui Liesel atât fata de parinți, Rudy și colectia ei de cărți, cât și față de musafirul venit în toiul nopții. Citind această carte vei afla că speranța este ultima făramă din suflet și că este esențială pe timp de război. Vei afla că mai presus de orice se află iubirea indiferent sub ce formă este afișată sau către ce ori cine este îndreptată. Nimic nu este mai presus decât propria voință de a arăta ceva și asta te motivează să vrei să te întorci în timp pentru a schimba cumva acea perioadă, atât de realist descrisă de către autor.

Markus a știut perfect cum să te poarte către acele vremuri și cum să stoarcă fiecare lacrimă din tine. Dragii mei și acum când mă gândesc la această carte îmi vine să plâng în pumni. Dacă sunteți slabi de inimă nu citiți această carte. Sau, de fapt, citiți-o! Oricine trebuie să citească această carte! Nu va pot spune să nu o citiți când știu că vă schimba perspectivele de gândire. Deci cititi-o dragii mei, dar pregătiți-vă o duzină de cutii de servețele și de multe suspine și viitoare nopti de bântuire. O săptămână întreaga am fost bântuită de finalul cărții, motiv pentru care apariția recenziei a întârziat, dar măcar acum știu că va ieși ceva relativ bun din ea. Eu plâng rar la cărți, iar cele care îmi pot stârni lacrimile sunt cu adevărat demne de admirat și de pus la păstrare. Iar autorii extrem de lăudați și repectați

Pentru că da, eu citesc extrem de des ascultând muzică, coincidența a făcut să am în playlist-ul telefonului o melodie nemțească ce se potrivea de minune (sau cel puțin în capul meu) cu acțiunea cărții. Link-ul îl găsiți aici.

Pana data viitoare lectura si vizionare placuta celor ce vor alege ambele variante ale povestii. Bye